keskiviikko 24. syyskuuta 2014

Höpäjämisiä

WARNING: This post is in finnish, so if you are not finnish and you want to read, go ahead and use Google Translator. It may not translate all because I use more casual language and slagwords at some parts, but the idea should translate. But also I warn you that some parts of the post are only targted for finnish people to understand, you may not understand the idea if you're not a finn. Haha the next post will be in english so no te preocupes... Attleast you can CHECK OUT the music at the end! Enjoy!
Haha mua nyt vaan naurattaa se että kuinka tyhmältä toi otsikko näyttää kenen tahansa ei-suomalaisen mielestä... Chileläiset (ja varmaan ketkä tahansa muutkin espanjaa puhuvat) lukisivat ton ääneen jotekin näin: "opahamishia". Yritin tänään koulussa opettaa mun kaveria sanomaan "Hyvää yötä!". Alkoi sujua pikkuhiljaa paremmin mutta lopussakin kun sanoin että "si, si mas o menos esta bien!" se kuulosti tältä: "hjuva jyotha". Myönnän, suomenkieli on vaikeaa, ollaan siis ylpeitä tästä salakielestä mikä me ollaan saatu äidinkielenä, muita kieliä voi aina opetella ja englannilla pärjää aika pitkälle myös!
Mulla ei siis oikeasti ole mitään tiettyä aihetta, kunhan kirjoittelen suomeksi koska tulevissa postauksissa on NIIIIN paljon kuvia ja ne vie enemmän aikaa...
Olen nyt ollut täällä Santiago de Chilessä 1kk ja 15 päivää. En oikein tiedä mitä ajatella.
Mulla ei ole juurikaan koti-ikävää. Kuulostaa kamalalta sanoa niin, ja muistan kuinka ihmettelin ennen omaa lähtöäni muita vaihtareita jotka sanoivat niin mutta se on totta. Ei täällä ole aikaa ikävöidä tai surra juttuja mitä Suomessa "missaa". Mulla on asiat tosi hyvin täällä (olen kai aika onnekas). Mun hostperhe on maailman parhain ollut alusta lähtien. Mut on otettu vastaan uutena perheenjäsenenä eikä vaan jonain randomina joka nyt asuu vuoden täällä. Teen kotona juttuja muiden tavoin ja meen mukana siinä missä muutkin sisarukset.
 photo pabloyyo_zps61079e6e.jpg Kiusaan PIKKUveljeä (Elisa if the google translator doesn't translate that properly I mean "mi hermano MAS chico que yo") takaisin kun se kiusaa mua (meillä on siis 1v eroa teoriassa, Pablo on syntynyt 98 ja mä 97). Viime perjantaina sillä oli synttärit, joten ollaan 16-vuotiaita molemmat nyt seuraavat 3kk ennen mun synttäreitä marraskuussa, ja tilanne on vakava sillä se on mua yli päätä pidempi ja jaksaa muistuttaa joka päivä olevansa 16v myös... Eliana on jo alkanut sanoa että "mä en kestä 16-vuotiaita selvittäkää omat sotkunne mä pysyn erossa tästä!" 
 photo elisayyoooooo_zps87567643.jpg
Elisa mun vanhin sisko on yliopistossa ja se on jo 21v mutta ei vaikuta siltä yhtään! Se itsekin sano että se on Pablon ja Elianan seurassa kun joku 15-vuotias mikä on just hauskaa, se ei ikinä tärkeile yhtään sillä et se on vanhempi. Ainoo ero on ehkä se että se saa ottaa vaikka oluen jääkaapista jos se haluaa ja se voi toimii kuskina meille muille mikä on siistiä. Elisa kans samoin kun Eliana jaksaa neuvoo  mua kun mulla on mun tyhmiä kysymyksiä, ja korjata mun kökköespanjaa kun teen samoja virheitä uudestaan ja uudestaan... Ja lainaa vaatteitaan ja saan käyttää sen kynsilakkoja joita on suunnilleen miljoona kun haluan ;)
 photo eliyyo_zps6e82e35d.jpg
Eliana on mua vuotta vanhempi (tai se on 97 syntynyt alkuvuodesta eli Suomessa oltaisiin samalla luokalla mutta täällä se on vuotta ylemmällä) ja meillä on yhteinen huone. Se on mun tukipilari täällä, kestää kaikki mun tyhmimmätkin kysymykset vaikka sen pitäis opiskella tai mitä ikinä, kertoo just rehellisesti mielipiteensä ja mitä teen tyhmästi, mitä ehkä Suomesta kaipaan. Ollaan ihan samanlaisia huoneen siistinä pitämisessä, lue: se ei pysy siistinä. Eliana oli siis nyt vaihdossa Suomessa edellisen vuoden!
Eli in conclusion, mulla on ehkä maailman parhaat hostsisarukset ja -perhe <3
These are all songs that are played non-stop here, in carretes (parties), recreos (breaks in school), car journeys, the radio, in my head... Everywhere. Enjoy!
Travesuras - Nicky Jam                                                          (The first song I learned the words for, even though I dont understand all the words and I also know I don't really want to understand the meaning of the words)
https://www.youtube.com/watch?v=1FYU58QWPAk
Bailando - Enrique Iglesias
https://www.youtube.com/watch?v=NUsoVlDFqZg
 photo cielooo_zps68931810.jpgHumanos A Marte - Chayanne                                               (MI FAVORITO!!)
https://www.youtube.com/watch?v=ywfb8EYbmCI

Maaru

4 kommenttia:

  1. Rakastan sua Maaru <3
    -Eliana

    VastaaPoista
  2. MAARU !! tää sun blogi on nii kiva ja vitsi apua rakastan kaikkia sun tekstejä ja kuvia koska oon oikessti kauhee etelä-amerikka fani ja haluan sinne matkustaa vielä joku päivä koska just toi kulttuuri ja ton näköset ihmiset kiehtoo mua ihan hullun lailla !! ♥♥ pus och kram

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana vallu kiitos tää on vaan ihan jäljessä, on yllättävän vaikeeta päivittää usein kun kokoajantapahtuu kaikkee mut yritän :D JA EHDOTTOMASTI MATKUSTAT oon ihan rakastnu chileen, näihin ihmisiin, musiikkiin, elämäntyyliin, ruokaan ja kulttuuriin täällä! <3 takaisiin :-*

      Poista